הממשלה מודה: תעריף החשמל לא יופחת – כדי שניתן יהיה לחלץ את חברת החשמל

סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות: "התעריף יממן את מחיר הרפורמה ותשלומים כאלה או אחרים לעובדים" – יעקב חאין, המשנה למנכ"ל חברת החשמל: אם לא יופחתו 5% מהירידה בתעריף לטובת החברה, היא עלולה לקרוס.

לראשונה מאשר פקיד ממשלתי בכיר כי בכוונת הממשלה להתערב במנגנון עדכון תעריף החשמל במשק כדי לממן את הוצאות הרפורמה המתוכננת בחברת החשמל והחזרי החוב שלה: ביום חמישי, במסגרת כנס "חשמל 2013", אמר סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אהרון גולדמן, כי במסגרת רפורמה מוסכמת בחברה תעוכב הפחתת תעריף החשמל הצפויה ב-2015 לתקופה מוגבלת, כדי לממן את "מחיר הרפורמה, הסדרות פיננסיות או תשלומים כאלה או אחרים לעובדים" – וכי רק לאחר תקופה מסוימת יירד התעריף לרמה הראויה.

במסגרת "רפורמת השקשוקה" שגיבשה הממשלה ‏(ושנבלמה בינתיים‏), תוכנן לחלץ את חברת החשמל ממצוקתה הפיננסית ו"לקנות" את הסכמת עובדי החברה למהלך, באמצעות ציבור צרכני החשמל, שיישא בתעריפי חשמל גבוהים.

הכוונה היא לא להפחית את תעריף החשמל גם שנים לאחר תחילת השימוש בגז הטבעי ממאגר תמר, אף שזה מפחית דרמטית את הוצאות הדלק של החברה. פערי גביית היתר של חברת החשמל יופנו במצב שכזה למימון רפורמה בעלות של 10-6 מיליארד שקל. כמו כן, ישמשו אלה לחיזוק מבנה ההון של חברת החשמל.

בזכות העובדה שלא יהיה צורך להעלות את תעריפי החשמל כדי לממן את הרפורמה – אלא רק לא להפחיתם – סברו בממשלה כי היא תעבור בלא התנגדות ציבורית משמעותית. תעריף החשמל עלה בשנתיים האחרונות בכ-30% בעקבות המחסור בגז טבעי והשימוש החלופי בדלק יקר, ואמור לשוב לרמתו הנמוכה במהלך 2015.

התוכנית שעליה דיבר גולדמן זכתה לאישוש גם מפי המשנה למנכ"ל חברת החשמל, יעקב ‏(יאשה‏) חאין, שכינה בכנס את 2015 "חלון הזדמנויות". לדבריו, "אם תעריף החשמל יירד במלואו, ולא ייקחו אז, נאמר, 5% מהירידה לטובת החברה – אז חבל לכולם על הזמן", אמר חאין. לדברים הצטרף גם מנכ"ל חברת הייעוץ אקו אנרג’י, ד"ר עמית מור, שאמר כי "אם 1 בינואר 2015 לא ינוצל למימון רפורמה, כל מועד אחר יגרור קמפיינים ציבוריים, בג"צים והתנגדות של תעשיינים".

בפאנל הרפורמה בכנס, שבו השתתפו גם ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה, ד"ר יהודה ניב, מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, עמוס לסקר, ויו"ר החברה לשעבר, מוטי פרידמן, הסכימו הכל בדבר נחיצותה של רפורמה בחברה ובדבר שעת הכושר הקיימת לכך כעת.

פרידמן הפתיע כשקרא לסגת מהתוכניות להכנסת תחרות במקטעי ההולכה והחלוקה של החשמל, בטענה כי אלה יסכלו כל הסכם, והלין על כך שהממשלה לא השכילה לחתום על טיוטת הרפורמה שגיבש עם הוועד בתקופתו.

לקריאת הכתבה באתר >