משרד האנרגיה מבקש מחברת החשמל שלא למהר לדווח על תקלות אספקה

ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה, יהודה ניב, פנה ביום חמישי האחרון לחברת החשמל בבקשה חריגה: שלא תמהר ותפרסם הודעות לתקשורת על בעיות אספקת חשמל ברחבי הארץ.

הבקשה החריגה, שהגיעה לידי "כלכליסט", באה לאחר שביום חמישי האחרון תחנת הכוח הפרטית של דוראד הפסיקה לעבוד בגלל תקלה טכנית.   חברת החשמל, שקיבלה פניות מכלי התקשורת, אישרה שהתחנה של דוראד הפסיקה לעבוד – והוסיפה שלאחר הסטות של רשת החשמל הארצית כל הלקוחות קיבלו חשמל. לטענת חברת החשמל המהלך ארך כ-15 דקות, בהן נרשמו כמה הפסקות חשמל במקומות שונים בארץ שמקורן בנפילה פתאומית של תחנת כוח. מנגד, דוראד טענה מדובר בתקלה טכנית שסודרה תוך דקות מספר.  

כך או כך, ניב, שפורש בקרוב מתפקידו, החליט שהדיווח של חברת החשמל הוא לא פחות מהתרסה כלפי דוראד: "אבקש להביע את מורת רוחי מהודעתה של חברת החשמל שבנידון, אשר אני רואה בה התנהלות בלתי ראויה שאינה מכבדת את החברה. כידוע, הודעה זו יצאה כ-40 דקות לאחר שכל הצרכנות המופסקת חוברה חזרה לרשת החשמל, וזאת כאשר לא היה בידי חברת החשמל, אשר הוציאה את ההודעה, מידע על נסיבות ההפסקה, או כל מידע ענייני רלוונטי אחר". 

לטענתו, חברת החשמל אינה רצה ומדווחת בכל פעם שיש נפילה באחת מתחנות הכוח שלה, לא היום ולא במקרים אחרים שנרשמו בעבר, ודיווח מסוג זה יוצא רק במקרים בהם מדובר בהפסקת עבודה בהיקף רחב. המסקנה של ניב היא שחברת החשמל הוציאה דיווח כדי להתנגח בדוראד.

לדבריו, "במקרה הנידון מדובר בכוונת מכוון להרע. כל זאת שלוש שעות בלבד אחרי שיו"ר חברת החשמל הצהיר בפומבי על כך שחברת החשמל תומכת בתחרות במשק החשמל, ומעוניינת בתחרות במשק החשמל. יו"ר חברת החשמל לא ציין בדבריו שחברת החשמל תדאג לכך שזו תהיה 'תחרות בזירת הבוץ', ושמנהלי חברת החשמל ידאגו ליצור אווירה בה כל מתחרה ישליך בוץ וישחיר את פניו של מתחריו ככל שיוכל".

בחברת החשמל טענו שמדובר במהלך של שקיפות, ושהפרסום לתקשורת בוצע לאחר כמה פניות של כלי תקשורת לאחר שהתקבלו מאזרחים דיווחים על הפסקות חשמל באזורים שונים, לרבות בתל אביב. ואולם ההסבר לא הניח את דעתו ולכן הוא הורה "להימנע בעתיד מהודעות יזומות מיותרות מסוג זה, שאינן מוסיפות שם טוב לתחום עיסוקה של חברת החשמל" 

לטענת ניב, "לא מדובר בשאלה של "שקיפות", שהרי אין בכוונתנו להסתיר דבר מהציבור. ככל שמתקבלת פנייה בנושא – אנחנו משיבים על הפנייה כראוי", מה שמוביל לשאלה מדוע פניה מכלי תקשורת, לרבות "כלכליסט", אינה נכללת תחת ההגדרה של "השבה לפנייה כראוי".  

ניב אינו היחיד שהופתע מהודעת חברת החשמל. פורום יצרני החשמל הפרטיים האשים את חברת החשמל וטען שהיא "חוגגת תקלה טכנית קצרה בחברת דוראד, בעוד חברת החשמל עצמה מסתירה מהציבור תקלות המתרחשות במתקניה מפעם לפעם, ואשר נזקיהן גבוהים בהרבה ונמשכים זמן רב יותר. לו נהגה חברת החשמל בשקיפות המתחייבת ממנה ולא טורחת להסתיר את התקלות הרבות והשונות במתקניה, היה הציבור יודע כי ההשבתות והתקלות בתחנות (מחזור משולב) בחברת החשמל מצטברות מדי שנה בלמעלה מחודשיים, בד"כ בשל חוסר יעילות וניהול לא נכון של משאבים".